Snabba mellanmål för ditt barn

Barn som kommer hem från skola, dagis eller olika sporter kan många gånger vara lite smått hungriga eller bara sugna på något gott. Det är lätt hänt att det slinker ner en chokladbit, en kaka eller liknande i magen om det inte finns något annat förberett. Men finns det några snabba och bra mellanmål barnen kan ta?

Nyttigt men inte för mättande

Ett mellanmål ska vara just något litet som äts mellan de vanliga måltiderna. Det innebär att mellanmålet inte får vara för mättande och det ska helst också vara lite nyttigt. Om barnet äter ett stort mellanmål är det inte hungrigt när middagen serveras, och då kommer det att behövas ett mellanmål till senare. Men bra alternativ, vad är det? Barnet kan till exempel ta en frukt, eller en hård smörgås med något pålägg. Brödet får gärna vara relativt matigt. Lite yoghurt eller kanske en mindre skål gröt kan också vara bra alternativ. Det kan också gå att göra så kallade dadelbollar. De liknar kokosbollar men är bra mycket nyttigare.

Det kan också vara gott med ett varmt mellanmål någon gång ibland. Lite ”varma koppen” kan vara ett gott och nyttigt mellanmål som inte heller är allt för mättande. Man kan också göra en toast med fullkornsbröd, en skinkbit och lite ost.

Mellanmålen ska gå snabbt

Oavsett om man ska förbereda mellanmålen, eller om barnet ska tillaga dem på egen hand, är det bra om det går snabbt att göra dem. Om barnet inte är så gammalt eller ska vara ensamt hemma kan det vara bra om man slipper tänka på att barnet använder ugn eller spis utan att någon är hemma och håller koll på vad som händer. Det kan vara smart att ha ett par mellanmål färdiga i kylen så att barnet snabbt kan ta något att äta.